Blog nr. 2 - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Laura Ruben - WaarBenJij.nu Blog nr. 2 - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Laura Ruben - WaarBenJij.nu

Blog nr. 2

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

20 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hallo allemaal,
Hier blog nummer 2. In mijn eerste blog konden jullie lezen hoe het begin van mijn introductieweek was en nu kunnen jullie de rest over de introductieweek lezen plus de week erna.
Op zaterdag 12 juli, dus inmiddels een week geleden, zijn we met de groep internationale studenten naar Soweto gegaan met een eigen gids. Soweto is een township in Johannesburg waar veel armoede zou heersen en waar ook Nelson Mandela en Desmond Tutu in dezelfde straat hebben gewoond.
Deze dag begonnen we met een bezoek aan Constitution Hill. Dit was vroeger een gevangenis waar onder andere Nelson Mandela gevangen heeft gezeten, maar ook andere vrijheidsstrijder. We kregen hier een rondleiding door de oude gevangenis, wat best indrukwekkend was aangezien de omstandigheden nogal beroerd waren. Zo konden veel gevangenen slechts één keer in de paar maanden eens douchen en kregen de zwarte gevangenen minder voedsel dan de witte gevangenen. Verder was er geen tijdverdrijf en dus gingen de gevangenen creatief zijn met bijvoorbeeld lakens. Inmiddels is in het gebouw van Constitution Hill de hoogste rechter gevestigd van Zuid-Afrika.
Vervolgens zijn we naar Soweto gereden en daar wat gegeten waar straatartiesten een geweldig optreden gaven. Ik hoop dat het me later nog lukt om hiervan een filmpje op Facebook te zetten en wellicht ook hier bij de blog. Na het eten zijn we naar het oude huis van Nelson Mandela gelopen. Eerlijk gezegd stelde dit niets voor, een gewoon huis waar, naar mijn mening, alleen prullaria van Mandela in neergezet was. Prullaria in de zin van een schilderij van hem, foto’s die je zo op internet kunt vinden, brieven etc. Daarna zijn we naar een monument gegaan van Hector Peterson. Peterson was een jongen die werd neergeschoten door de Afrikaners omdat zij dachten dat hij meedeed aan een opstand wat niet het geval was.
Daarna zijn we verder door Soweto gereden waar ook wat te zien was van de sloppenwijken. Al zijn de verhalen slechter dan de werkelijkheid want de meeste huizen waren van baksteen met gewoon energie en stromend water. Al heb ik wel gehoord dat Alexandria, een ander township, veel beroerder is. Tot slot zijn we naar het Apartheidmuseum gegaan. Dit heeft veel indruk op mij gemaakt. Dit begon namelijk al bij de entree. We krijgen een kaartje waarop stond of we zwart of blank zouden zijn en we moesten daarop de goede ingang nemen. Verder was er in het museum veel te zien van de gruwelijkheden die zich hier in Zuid-Afrika hebben plaatsgevonden. Ik weet haast wel zeker dat jullie geen idee hebben hoe ernstig het hier is geweest, maar het is zo gruwelijk dat ik het nu niet benoem voor de eventuele jongere lezers. Als je echt geïnteresseerd bent, dan wil ik het wel vertellen natuurlijk! Het kwam er op neer dat bij het zien van een film, ik ben weggelopen omdat ik er niet meer tegen kon om verder te kijken. Wat mij wel heel erg verbaast heeft is dat ik en hooguit twee andere studenten echt geïnteresseerd waren in de geschiedenis van Zuid-Afrika. Na afloop heeft nog menig student aan mij gevraagd waarom er nou twee ingangen waren en waarvoor de kaartjes met zwart of blank dienden… Erg jammer naar mijn mening.
De week die erop volgde was een week vol irritatie. De registratie moest voltooid worden, iets waar ik op de vrijdag al mee begonnen was en al gauw op vastliep omdat ik niet alle fee’s in één keer kon betalen want ik heb een dagelijkse limiet op mijn pinpas. Dus maandag eerst de rest betaald en kon toen eindelijk naar de faculteit om daar mijn vakken te regelen. Ik had in Nederland al drie vakken uitgekozen want deze moesten goedgekeurd worden door de VU op niveau. Aangekomen bij de faculteit werd mij meteen al verteld dat 2 van de 3 vakken niet door konden gaan… Dus toen nog 1 ander vak uitgekozen en het andere vak zouden ze toch proberen te regelen voor mij. Het is inmiddels zondagavond en ik weet nu nog steeds niet of ik dat 3e vak kan volgen.. Morgen dus maar weer naar de faculteit om na te vragen hoe het ervoor staat.
Wel heb ik al mijn eerste twee lessen gehad hier aan de UJ. Toch wel wennen maar opzicht wel prima te doen. Ze gebruiken hier alleen geen microfoon, dus de eerste les was nogal nutteloos want ik verstond er weinig van. Dus voor de volgende keer: op vrijwel de eerste rij gaan zitten als ik er wat van mee wil krijgen!
Verder ben ik vrijdag nog naar Northcliff gegaan. Dat is een bergtop hier in Johannesburg waar je een heel mooi uitzicht hebt over de stad met een hele mooie zonsondergang. Daarom verwijs ik hiervoor naar de foto’s!
Tot slot heb ik sinds dit weekend ook een autootje gehuurd samen met 4 andere studenten, dus dat wordt lekker rond toeren. Maar ze rijden hier links dus morgen eerst maar even oefenen en les geven aan een Amerikaanse die nog nooit gereden heeft in een schakelbak.
In mijn volgende blog zal ik wat meer vertellen over Zuid-Afrika zelf, zoals het eten, rijstijl en niet te vergeten de bedelaar die graag wil dat ik word aangereden!
Xx Laura

  • 21 Juli 2014 - 12:16

    Martine:

    Interessante blog weer. Ik wist al van je irritaties ivm vakken, hopen dat alles goed komt.

    Dat verhaal over de geschiedenis en gruwelijkheden wil ik nog wel eens van je horen wanneer je terug bent. Goed dat jij daar in ieder geval wel interesse in toont!

    Succes en veel plezier! Tot de volgende blog XX

  • 23 Juli 2014 - 11:26

    Ina:

    Hoi Laura,
    Wat een leuke foto's zeg, is vast heel mooi daar. Ik hoop dat jullie veel plezier gehad hebben met het rondtouren daar. Gr.Ina

  • 03 Augustus 2014 - 21:07

    Opa En Oma Ruben.:

    Hallo Laura,
    Even een berichtje uit Assen. Fijn dat je naar de zin hebt, geniet er van en wij horen en zien jouw belevenissen graag tegemoet. Groeten van Opa en Oma Ruben.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Studeren in Zuid-Afrika

Ik ga studeren aan de Universiteit van Johannesburg (UJ).

Recente Reisverslagen:

13 November 2014

Swaziland

30 Oktober 2014

Big 4

16 September 2014

Kaapstad

07 September 2014

Indruk

15 Augustus 2014

"I hope you will get hit by a car"
Laura

Actief sinds 03 Juli 2014
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 6646

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 23 December 2014

Studeren in Zuid-Afrika

Landen bezocht: