Swaziland - Reisverslag uit Manzini, Swaziland van Laura Ruben - WaarBenJij.nu Swaziland - Reisverslag uit Manzini, Swaziland van Laura Ruben - WaarBenJij.nu

Swaziland

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

13 November 2014 | Swaziland, Manzini

Daar ben ik weer met vermoedelijk de laatste blog vanuit Zuid-Afrika, maar hier kom ik op terug.
Sinds de tour door het Krugerpark heb ik veel van Johannesburg gezien aangezien ik de huurauto hier heb. Zo heb ik een hele leuke plaats bezocht, genaamd Arts on Main. Een soort hippieplek met kunst en lekker eten, waaronder arretjescake! Helaas niet zo goed als het traditionele recept, maar toch. Verder ben ik nog naar een wildwaterpark geweest met leuke glijbanen en ook naar Monte Casino. Een plek waar een casino, bioscoop, restaurantjes en winkeltjes zijn in de Italiaanse stijl. Verder ben ik ook nog naar Pretoria geweest, een stad met mooie monumenten en gebouwen en vervolgens ook nog naar het Elephant Sanctuary geweest. Hier heb ik olifanten gevoerd, kunnen aaien, mee kunnen rondlopen met de slurf in mijn hand en tot slot ook nog een kus gekregen van een olifant. Al is dit wel heel grappig want je wordt meegezogen en je hele gezicht zit onder de modder. Maar het leukste van de afgelopen tijd was toch de trip naar Swaziland.
Swaziland is een landje dat grotendeels in Zuid-Afrika ligt en een stuk aan Mozambique. Swaziland is ietsjes groter dan Nederland. Ik heb hier drie dagen doorgebracht en het land is toch wel heel anders dan Zuid-Afrika. Alleen het landschap is al heel anders, toen we dichter bij Swaziland kwamen viel het al op dat er steeds meer bergen kwamen. Swaziland bestaat praktisch uit alleen maar bergen, toch weer ander landschap dan het stuk rondom Johannesburg wat vrij vlak is.
De eerste dag reden we door naar Manzini, een stad in het midden van Swaziland. Hier hebben we wat rondgelopen en het viel al meteen op dat iedereen ons aankeek. Ik heb deze reis gemaakt met een andere Nederlandse meid, Klaske. Ook zij is blank met blond haar dus wij vielen samen nogal op in een stad waar we slechts één andere blanke hebben gezien. Wel was iedereen heel erg vriendelijk en behulpzaam. Zo wilde Klaske wat eten en zag ze mensen wat eten wat haar ook wel lekker leek. Ze vroeg waar we dat konden krijgen en we werden er meteen naartoe gebracht door deze dame. Het eten werd direct bereid en voor nog geen €1,40 had ze een hele grote bord vol met rijst en kip. Toen we uitgekeken waren in Manzini zijn we rond gaan rijden. Hier kwamen we een kaarsmakerij tegen waarbij ze heel kunstig allerlei figuren maakten van kaars. Verder kwamen we ook nog bij een heel chique restaurant uit waar we wat gedronken hebben.
De volgende dag zijn we vroeg op pad gegaan en zijn naar een cultural village geweest. Hier kregen we een rondleiding door een traditioneel dorp wat heel interessant en leuk was. We hebben daarna een waterval bezocht en daarna een traditionele dans gezien. Heel apart maar wel heel leuk. Helaas kan ik geen filmpjes uploaden, dus als je geïnteresseerd bent kan ik deze sturen via Whatsapp. Hierna zijn we doorgereden naar de hoofdstad van Swaziland, Mbabane. Hier gauw wat gegeten en toen doorgereden naar een plaatsje genaamd Piggs Peak. Volgens toeristeninformatie konden we rondom dit plaatsje een hoop doen, dit viel wat tegen maar we hebben ons toch prima vermaakt. Want we zagen een bordje met prison en ik werd nieuwsgierig hoe de gevangenis eruit zou zien dus wij opzoek naar die gevangenis. Uiteindelijk gevonden maar we zagen ook dat er een voetbalwedstrijd bezig was van de locals waarop we besloten om daar een kijkje te nemen om zo in contact te komen met de lokale bevolking. We kwamen aangelopen bij het veld en alle toeschouwers, zo’n 200-300 mensen, keken meteen naar ons. Na twee minuten kwam er iemand op ons af die ons stoelen aanbod op een goede plek, heel gastvrij! Hij vroeg ook of we wat wilde drinken maar we wachten eerst even. We hebben heel gezellig met de mensen gepraat en iedereen was vriendelijk. Wel kwam er een dronken man op ons af die Klaske begon lastig te vallen waarop Klaske opstond uit haar stoel. Meteen werd er naar deze man geschreeuwd dat hij bij haar weg moest gaan. Toen hij dit niet deed kwam er een andere man tussen die deze dronkenman terug duwde waarop hij zei dat Klaske kon zitten. Kortom, een hoge sociale controle wat wel een fijn gevoel gaf voor ons. Die avond, bij de lodge waren we verbleven, nog wat gedronken met twee mannen die daar ook wat aan het drinken waren. Erg gezellig en het toont aan hoe vriendelijk de mensen uit Swaziland zijn. Toen we al aankwamen bij de lodge werden we al uitgenodigd om bij hen te komen en later betaalde ze ook ons drankjes. Echter, toen we erover begonnen dat de vrouwen in Nederland gelijk zijn aan mannen, gingen ze kort daarop weg. Zij zijn gewend dat de man de beslissingen neemt in het huishouden, vrouwen hebben niks te zeggen. Ze konden het blijkbaar niet aan dat wij daar anders over dachten haha.
De volgende morgen zijn we weer op tijd opgestaan om naar een waterval te gaan. Het was erg warm en zweterig weer en we moesten een flink stuk nog wandelen maar het was het waard want het was een prachtige waterval. Daarna zijn we naar een dorpje gegaan waar we veel goede dingen over lazen op internet. Wat we niet wisten is dat we een uur moesten rijden op een onverharde weg en dat met een klein autootje die dat soort dingen niet zo leuk vindt. Het was wel een mooi dorpje, maar niet heel bijzonder. Wel hebben we er lekker gegeten en de milkshakes waren er heerlijk! Daarna bij de grens aangekomen, welke een klein grenspostje was wat er schattig uitzag. Toen we bij de grenspost van Zuid-Afrika onze stempels hadden gekregen en we naar de auto weer liepen, kwamen er twee douaniers op ons af. Of we getrouwd waren en of ik niet met een van hen wilde trouwen. Zelfs de leugen dat ik een vriend zou hebben hielp niet, want ik had geen ring om dus was het niet serieus genoeg want anders was ik wel met hem getrouwd. Na tien minuten konden we eindelijk vertrekken toen ze doorkregen dat we echt niet met ze gingen trouwen. Nou ben ik dit soort praat wel gewend geraakt hier in Zuid-Afrika want veel mannen praten zo, maar toch was het heel apart dat een douanier dit deed.
Kortom, de Swaziland trip was zeker geslaagd!
Tot slot, ik vlieg een weekje eerder terug dan eerder gepland. Dit omdat ik al klaar ben met de studie en ik als enige al klaar ben met de studie hier en dus alleen ben wat betreft iets leuks doen. Ik heb geen zin om me te vervelen en dus heb ik ervoor gekozen om eerder naar huis te komen. Ik zal daarom op 16 november terug zijn in het land.

• 13 November 2014 - 22:56

John:

Hoi Laura!

Het zit er dus alweer bijna op voor je, kom je terug naar ons koude kikkerlandje ;)
    Ik heb je blogs met veel plezier gelezen, en wens je alvast een goede reis terug!

Groetjes, John