Big 4 - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Laura Ruben - WaarBenJij.nu Big 4 - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Laura Ruben - WaarBenJij.nu

Big 4

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

30 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Nelspruit

Hallo allemaal,
Sorry dat het zo lang duurde voor een nieuwe blog. Heb een paar weken niet veel bijzonders meegemaakt en was druk met de studie. Maar ik ben van zondag 19 oktober tot dinsdag de 21ste naar het Krugerpark geweest. Dus deze blog gaat over wat ik daar gezien en gedaan heb!
Ik heb voor deze trip een georganiseerde reis geboekt, zodat ik als enige van de studenten toch naar het Krugerpark kon gaan en het wel veilig was. Ik zou die zondag tussen 7.00 en 7.30 opgehaald worden. Toen het 8.00 was stond er nog niemand dus ik bellen. Uiteindelijk werd ik om 8.45 opgehaald, ze waren mij vergeten… Na 2 uur rijden kwam ik aan bij de bus die mij vergeten was maar toen was ik eindelijk bij de groep. Daar ontmoette ik een Braziliaan die exact hetzelfde programma als ik had en we werden al gauw vrienden. Na een rit van 6 uur in totaal kwamen aan in het Krugerpark. Meteen bij de ingang kwamen we al nijlpaarden tegen, inmiddels mijn favoriete dier hier. We moesten vervolgens van de ingang van het park naar de accommodatie rijden en kwamen toen impala’s tegen en andere kleine dieren. Ik kwam er al gauw achter dat impala’s geen donder aan zijn want er zijn maar liefst 152.000(!) impala’s in het park. Na wat gegeten te hebben, deed ik de sunset gamedrive. Tijdens deze gamedrive heb ik olifanten van heel dichtbij gezien. Het vetste was toen er een olifant met een 4 weken oud olifantje 3 meter voor ons de weg overstak (zie foto’s!). Verder zagen we eigenlijk weinig dieren, behalve neushoorns maar die waren ongeveer een kilometer verder op. Wel was de zonsondergang heel mooi. Het avondeten werd ’s avonds verzorgd en ik ontmoette daar vier Engelsen van rond de 64 jaar. Ik kon het heel goed met hen vinden en ik ben ook door ze uitgenodigd om eens bij ze langs te komen in Engeland. Het eten was overigens heerlijk, zeker het toetje: chocolademousse!
De volgende ochtend ging de wekker om 5 uur. Ik ging toen de panorama tour doen, dat is het bezichtigen van de Lisbon Falls, Blyde River Canyon en God’s Window. De Lisbon Falls waren mooi, maar niet heel bijzonder meer als je al de Victoria Falls gezien hebt. De Blyde River Canyon was wel weer mooi. Toen we vervolgens aankwamen bij God’s Window was dit wel een deceptie. Het was zo bewolkt dat het enige dat we konden zien was wit, wit van de wolken. Daarom heb ik daar maar bij een standje een grote nijlpaard van hout gekocht. Ik kwam toen ook aan de praat met een politieman die het hartstikke leuk vond om op de foto te gaan. We hebben toen met het groepje een lunch gehad in het stadje Graskop. Toen hebben we maar even op de telefoon opgezocht hoe God’s Window eruit zou moeten hebben gezien, wel heel jammer dat we dit niet zelf hebben kunnen bewonderen! Na de lunchen zijn we terug gebracht naar het Krugerpark en moesten we 45 minuten door het park rijden om weer bij de accommodatie te komen. Diego, de Braziliaan, en ik waren dolblij met dit ritje want we zagen een hoop dieren de we nog niet eerder gezien hadden in het Krugerpark: giraffen, zebra’s en nog een keer olifanten. Maar deze waren nog cooler want dit was op slechts 2 meter afstand en heb dus een hele leuke olifanten-selfie kunnen maken! Daarna zagen we buffels de weg oversteken en Diego en ik waren dolblij. Na een lunch gegeten te hebben, deden we nog een gamedrive. Hierbij zagen we een olifant midden op de weg staan en die ging niet weg voor een aantal minuten. De gids vertelde ons dat hij dat eerder had meegemaakt, alleen bleef die olifant toen een uur staan… Wij hadden meer geluk en na 3 minuten ging de olifant van de weg af. Vervolgens zagen we kudu’s, olifanten en wilde honden. Deze wilde honden werden nog bijna aangevallen door een wilde zwijn. Dit was heel vet om te zien, zeker de reactie van de honden. Vervolgens heb ik me een flink aantal keren vergist in het zien van een nijlpaard, het bleek telkens een steen te zijn. De gids beloofde me toen dat hij me minstens 10 nijlpaarden zou laten zien. Hier kom ik later op terug. Vervolgens hebben we nog aapjes gezien en uiteindelijk toch eindelijk een kat: leeuwen! Ze waren moeilijk te zien maar ik heb ze toch weten te spotten en hele mooie foto’s kunnen maken. Daarna reden we verder en kwamen bij een brug aan die de rivier kruiste. De gids had bijna zijn belofte gebroken over de 10 nijlpaarden, maar uiteindelijk kwamen er toch 11 te voorschijn. Op de brug zagen we ook nog een baviaan die er uiterst lui bij zat. Verder zagen we weer een olifant, een adelaar, schildpad, weer olifanten van dichtbij, nijlpaarden en vlak voordat we het terrein van de accommodatie opreden zagen we nog een gewonde hyena. Wel vet om zo’n beest te zien maar ook zielig omdat hij gewond was.
Die avond kregen we als maaltijd struisvogel. Eigenlijk vond ik dit smaken naar varkenshaas alleen was dit taaier vlees. Prima vlees dus. Het toetje was ook weer verrukkelijk, stoofpeer! Die avond weer gezellig doorgebracht met de vier Engelsen en Diego.
Ook deze ochtend was het weer vroeg opstaan, weer 5 uur. De laatste gamedrive en dan helaas weer terug naar Joburg (zoals Johannesburg hier wordt genoemd). We zagen deze ochtend een giraf, mooie vogeltjes, kudu’s in overvloed en uiteindelijk dan toch eens van dichtbij neushoorns! Van de Big 5 er toch 4 gezien, helaas alleen het jachtluipaard niet maar deze is dan ook heel erg lastig te vinden. Dus voor mij werd het de Big 4. Later zagen we nog weer meer giraffen en bavianen. Helaas was dit het einde van de gamedrives door het Krugerpark. Ik heb het erg leuk gehad en ik zou dan ook echt iedereen aanraden om eens naar het Krugerpark te gaan!
Hopelijk vinden jullie het nog steeds leuk om mijn blogs te lezen!
x Laura

  • 31 Oktober 2014 - 09:55

    Martijn:

    Hey Laura,

    Prachtig om te zien, wat een mooi land moet het toch zijn! Hele mooie foto's waarvoor dank. Kunnen we toch een beetje meegenieten van wat jij allemaal meemaakt. Zo te zien gaat het genieten goed daar, lekker weer, wijntjes op tafel, altijd lekker eten met vrienden, kortom: heeeeeel vervelend allemaal...

    Maar het aftellen is begonnen! Geniet er nog met volle teugen van en we horen de prachtige verhalen wel als je thuis komt.

    Knuffel! Martijn

  • 31 Oktober 2014 - 17:36

    Jolanda:

    Hoi Laura,

    Zou de studie al niet veel soeps zijn geweest, dit maak je toch allemaal maar mee. Dat lukt echt niet in de achtertuin van Almere... Al die prachtige dieren zo dichtbij.
    Prachtige foto's ook. Bijna alsof ik erbij ben geweest. Heel mooi!
    Heel veel plezier nog!!

    Dikke kus,
    Jolanda


  • 02 November 2014 - 00:30

    Hilda:

    Hey Laura!

    Zo gelukkig een nieuwe blog van jou :) Kunnen we weer meegenieten van jouw belevenissen in het verre Afrika. Mooi hoor dat Kruger Park - Mooie foto's
    Hoe gaat het met de Braziliaan Diego? Weer afscheid van genomen?
    Ik hoorde van Berend dat je 22 november weer voet zet op Nederlandse bodem....
    dat gaat dan toch weer snel
    Héél veel plezier nog daar en lekker genieten van al het moois wat Afrika te bieden heeft.
    Als je eenmaal weer in Nederland bent ga je vast niet zo snel weer terug.

    Hartelijke groet
    Hilda

  • 02 November 2014 - 12:45

    Opa En Oma Ruben.:

    Prachtige foto.s en een een mooi verslag. Ga zo door en spoedig tot ziens,
    Groetjes van Opa en Oma Ruben.

  • 03 November 2014 - 10:41

    Opa En Oma:

    Prachtig reisverslag en mooie foto,s. Maak er nog wat moois van en nog veel plezier.
    Groetjes Opa & Oma schriever

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Nelspruit

Studeren in Zuid-Afrika

Ik ga studeren aan de Universiteit van Johannesburg (UJ).

Recente Reisverslagen:

13 November 2014

Swaziland

30 Oktober 2014

Big 4

16 September 2014

Kaapstad

07 September 2014

Indruk

15 Augustus 2014

"I hope you will get hit by a car"
Laura

Actief sinds 03 Juli 2014
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 6653

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 23 December 2014

Studeren in Zuid-Afrika

Landen bezocht: